Alla inlägg under maj 2010

Av marsvinsliv - 30 maj 2010 14:06

Människan har avlat fram djur med speciella anlag som kort päls, lockig päls och i Garp, Maj-Ros och Vivans fall, lång päls.

Deras päls växer precis som människohår dock lite fortare kan jag tycka samt kan bli väldigt långt, folk som ställer ut sina långhåriga marsvin är väldigt rädda om pälsen på sina djur och rullar upp den och låter även sina djur leva helt ensamma utan sällskap bara för att en kompis inte ska förstöra pälsen.


Mina marsvin har flyttat hem till mig utav olika anledningar men jag har inte valt dom för deras päls utan den fick jag på köpet, dom är sällskaps djur och jag har en grund åsikt kring djur och det är att jag försöker lösa deras liv så att det blir så stimulerande som möjligt och att dom får utlopp för naturliga instinkter vilket i marsvinens fall betyder att jag vill att dom ska leva i flock och ha tillgång till mat som passar dom samt att dom har gott om utrymme att röra sig på och att deras päls inte hindra dom från att röra sig el vara rena.

Det är saker som jag tycker är viktiga för deras mentala välmående och därför klipper jag  mina 3 långhåriga marsvin i för dom individuellt anpassade frisyrer.

Frisyrena är oftast mer praktiska än vackra, tyvärr=)


Bonus bild på Garp som mår fint med sin kortklippa mage.

  


Av marsvinsliv - 26 maj 2010 16:11

Det går utmärkt att cykla med en höbal på pakethållaren, folk tittar lite konstigt på en bara!!

Nu ligger den i köket och väntar på att packas om i lämpligare förpackning.  

Av marsvinsliv - 25 maj 2010 10:13

Tycker inte det är alls lika mysigt med spån som fleece.. även om det luktar bättre så nu funderar jag så hjärncellerna glöder över en lösning.

Kanse det kan funka att kombinera spån och fleece på nått sätt, har provat det förut men då drog dom ut spånet över fleecen så mycket så det funkade inte så bra det heller.

Phu

Av marsvinsliv - 22 maj 2010 18:32

Varit mycket att göra under veckan så marsvinens aktiviteter har mest bestått utav att äta gräs!

Jag har tyvärr lite problem med underlaget till marsvinen just nu så dom har fått byta tillbaka till att ha spån, vilket dom i och för sig tycket var super spännande och dom ägnade lång tid åt att undersöka spånet!


Nån annan som använder fleece och läser här??

Har ni haft problem med att hålla det lukt fritt?

I början var det inget problem men den sista månaden har det varit jätte svårt att hålla det fräsch trots att jag byter allt varje dag tar det bara några timmar innan det börjar lukta vilket jag inte alls är nöjd med.


Bonus bild på Garp.. han hade nog varit på fest denna dag, för alla bilder på han blev suddiga..=)

  

Av marsvinsliv - 20 maj 2010 00:46

Undra varför den alltid sticker ut???  

     

         

Av marsvinsliv - 18 maj 2010 20:32

Under kvällsstädningen i dag försvan Majsen.. inget ovanligt... hittade henne i högen av smutiga handukar!

        


Av marsvinsliv - 14 maj 2010 20:12

Eftersom jag inte skulle till stallet i dag där jag brukar plocka gräs så gav jag mig ut på gräsjakt i mitt bostadsområde.

Tyvärr hade nån klippt alla gräs mattor mm men efter mycket letande hittade jag under att bord massa maskroser och gräs.

Jag låg där och kröp runt på knäna under bordet när jag hör en röst som frågar

- Vad gör du??

Bakom mig står en liten pojke på ca 2 år och ser mycket undrande ut!!!

- Plockar gräs till mina marsvin, svarar jag och känner mig lite fånig där under bordet.

- jag hjälper dig, säger pojken och kryper in under bordet till mig!!!


  

Ovido - Quiz & Flashcards