Alla inlägg under juni 2010

Av marsvinsliv - 26 juni 2010 14:47

Den första omgången med torkad klöver är klar och det ser bra ut!!

Ska ta en ny promenad över ängarna och plocka en kasse till i dag och lägga på tork, blir bra att ha i vinter och smaska på för grisarna.


Det verkar helt klart som om den nya filten "uppför" sin annorlunda än mina gamla filtar.

Den verkar absorbera bättre men ändå vara torrare på ytan så än så länge är jag nöjd med exprimentet=)


  

Av marsvinsliv - 23 juni 2010 16:49

Då var det Tisdag i går igen och därmed dax för marsvinskurs på Eragons.

Det var lika underbart trevligt denna gången, och jag fick än en gång tvinga mig hem trots att jag nog hade kunnat suttit där hela kvällen!

Vi fick se en film som Mia på marsvinshjälpen hade spelat in åt oss och den var helt underbar, hela filmen lyste av hennes kärlek till djuren!!


Medan jag väntade på att klockan skulle bli tillräckligt mycket för att gå till kursen roade jag mig med att köpa en ny fleece filt för att se om det är som jag tror att olika fleece har olika genomsläpphet för urin.


Jag fick även äran att träffa Bosse och brudarna på riktigt samt deras ägare, och jag kan intyga att bosse även är bedårande i verkligheten och inte bara på sin blogg!!


Vivan mår super igen och är helt återställd men har ransonering på hur mycket färskt(gräs och grönsaker) hon får äta per dygn för det är där jag misstänker att problemet ligger.


Av marsvinsliv - 20 juni 2010 11:24

Hon har för andra gången under tiden jag har haft dom skrämt slaget på mig genom att bli tok dålig i magen i går och vägra äta.

Men det verkar som stödmatning med Critical Care har fått henne på fötter även denna gången för i dag äter hon hö frivilligt vilket gör mig väldigt lättad.


Så nu grubblar jag för fullt på vad det kan vara som utlöser hennes dåliga mage, ingen av dom andra visar nått, ingen ny mat det enda jag kan komma på är att dom kanse har ätit lite mer grönsaker/gräs än vanligt båda gångerna och det kan ju vara så att hennes mage inte tål det..


Vivan

  

Av marsvinsliv - 18 juni 2010 20:25

Köpte lite häften av Monica Willnerth som var och pratade med oss på marsvinskursen, och i det ena som handlade om vad man kunde plocka ute i naturen till marsvin så fanns det tips på att plocka klöver och torka.

Det är då vad jag har ägnat 2.5 h åt nu på kvällen och resultatet är en massa klöver som jag nu ska hänga upp på tork.


Plockade även äpplepinnar som grisarna fick till kvällsmat men det var en enligt dom på tok för torftlig kvällsmat så dom satt på rad och skrek som galningar tills jag gav upp och gav dom gräs och klöver oxå!!


Vivan äter pinnar men håller ett öga på mig.

  

Av marsvinsliv - 16 juni 2010 19:50

  

Av marsvinsliv - 16 juni 2010 17:27

I går fick jag tillfälle att stråla samman med en gäng marsvinsfantaster under en utbildning på Eragons.

Jag hade så otroligt trevligt och ville inte gå hem, så nu ser jag verkligen fram mot nästa träff om en vecka!!

Vi pratade i flera timmar om marsvin, marsvinsskötsel och  bollade ideer om hur man kan förbättra marsvinens situation och förhindra saker som utsläppta marsvin i naturen, djur som far illa på olika sätt mm.

Av marsvinsliv - 14 juni 2010 19:07

Då så.. nu är alla filtar tvättade efter konstens alla regler och jag påbörjar försöka nr 2 med att ha fleece som bur underlag.

Jag observerade dock i dag att när dom har kissat tar det låååång tid innan filtarna släpper igenom urinet, kanse det är orsaken till mina lukt problem.

Har i mina försök att lösa lukt problemet filtsurfat som en galning på nätet och det verkar vara stor skillnad på genomsläppheten på olika filtar och jag har ju bara en sort, ska kanse pröva nån mer sort oxå?


Siri krulltott

  

Av marsvinsliv - 10 juni 2010 21:16

Att få Garp att sitta stilla vid fotografering är ett projekt, allt måste spanas på!!

            

Ovido - Quiz & Flashcards