Alla inlägg under februari 2012

Av marsvinsliv - 19 februari 2012 10:48

Lite suddigt kort men modellen var som vanligt ovillig. Så här ser man ut om man är  vit, tandlös och äter rivna morötter själv!

 

Av marsvinsliv - 17 februari 2012 09:06

Det är många frågor som väcks i mitt huvud efter att mina grisar varit så sjuka den senaste tiden. Vad har vi rätt att utsätta våra djur för när dom är sjuka? När räcker det? När gör vi för lite??


Efter vivan hade jag mycket ångest. Det känndes i efterhand som att det sista dygnet dygnet då hon var inlagd, utan vänner, smärtpåverkd, i en främmande miljö och med undersökningar var onödig. Jag vet att det inte hade kännts så om hon hade blivit hjälp utav allt vi utsatte henne för, om hon hade blivit frisk. Då hade det kännt värt det. Men det är alltid lätt när man ser tillbaka och har mer information än när man står inför något. 


När siri kom hem från sjukhuset var hon helt hysterisk. I normala fall är hon ett lätthanterligt och lugnt marsvin. Nu var hon helt hysterisk så fort man rörde henne. Sprattlade värre än nått jag någonsin sett och gick inte att lugna hur man än höll henne på lång stund. Hon hade blivit stucken en hel del och hade hanterats av för henne främlingar. Det tog 2 dagar innan hon lugnade sig.


Vad vill jag ha sagt? Det vet jag inte riktigt faktiskt. Kanske bara lindra mitt dåliga samvete över vad mina djur får stå ut med för att jag ska få ha dem i mitt liv. kanske försöker jag förstå vad mina gränser går i frågorna jag började inlägget med. 


Vad jag vet är att jag inte vill att mina djur ska få lida. Inte av sjukdom, inte av dålig omvårdnad eller av bristande kunskap. Jag vill att dom ska ha livskvalite.


Vad har vi då rätt att utsätta våra djur för? Vi styr allt i deras liv. Vad dom äter, hur rent dom har det, deras vänner och i och med det har vi stor inverkan på hur dom mår. Det är ett stor ansvar. Vi bestämmer i princip allt över dom. Då är just frågan över vad vi har rätt att utsätta våra djur för viktig.


När räcker det?? När våra djur mår dåligt har vi möjligheten att säga att det räcker, nu är det för plågsamt och inte längre värdigt för djuret. Det svåra är  att veta när den gränsen är uppnådd. Den gränsen verkar var olika för alla människor. En del verkar låta ekonomin styra. En del är villiga att kämpa länge. Andras gräns går tidigt.


När gör vi för lite?? Oron över att man inte har försökt tillräckligt mycket finns alltid hos mig. Den oron är starkt sammanflätad med oron över att jag låter mina grisar utsättas för alldeles för mycket endast för att jag inte tar beslutet att nu räcker det.


I dom kretsar jag rör mig i verkar det vara en självklarhet att ta marsvinen till veterinären när dom är dåliga. Det är en självklarhet att dom får vård precis som en hund el häst.

Av marsvinsliv - 16 februari 2012 12:24

Jag vet inte riktig i vilken ända jag ska börja skrivaså det blir några olika inlägg för att redogöra för sista veckans händelser. Det  har nu gått ca 1 v sen Siri och Garp blev dåliga.

Vid min dagliga inspektion av marsvinen märkte jag först att Siri var alldeles nersölad av urin och sen att Garp inte hade några undertänder fram. Det blev en resa till Blå stjärna. Det har varit en hektisk vecka där båda har fått stödmatas, behandlas med antibiotika och smärtstillande.


Garp har en infektion i framtänderna i underkäken. Vi vet inte om tänderna kommer växa ut igen även om infektionen behandlas. Så där tar vi det dag för dag. Men i dagläget äter han, håller vikten och är pigg och glad. Jag stöttar fortfarande upp med stödmating med Critical Care.


Siri såg man på ultraljudet att hon har nått som dem kallar segment i urinblåsan( Bladder sludge på engelska för dom som är intresserade av att läsa på om det). En sörja av förmodligen kalk och celler. Urinprovet som togs visade inte på några bakterier men hon sattes ändå in på Baytril. Hon kissar i dagläget inte längre synligt blod. Men ser forfarande lite olycklig ut.


Så fortsättning följer i frågan om deras hälsa.

Våra snappsglas har nog aldrig använts så mycket som sista veckan. Critical care, c vitaminoch nyponsoppa serveras här.

 

Skapa flashcards