Direktlänk till inlägg 17 oktober 2012

Majsen och Sockan.

Av marsvinsliv - 17 oktober 2012 13:46

I början av  förra veckan var jag på exotiska avd på blå stjärna med Sockan och Majsen. Majsen går ner i vikt och sockan har  gått upp dåligt efter kastreringen i våras.

Jag matar som en galning tycker jag. Så det kändes skönt att ta dit dom för en kontroll så att det inte är nått som är fel med dom.


Båda marsvinen fick väl godkännt. Veterinär Bo hittade inga konstigheter så det kändes både skönt och lite oroväckande.

Skönt för att jag då vet att det inte är nått alamerande fel på dem. Oroväckande efter som jag har kvar grund problemet med vikten.


Ger dom vanliga oxbow pellets i normala fall, men när jag var på blå stjärna passade jag på att köpa oxbow för bebisar. Den är energitätare än vanliga pellets för vuxna marsvin.

Så nu äter dom oxbow bebis pellets och har faktiskt gått upp lite under veckan, så det känns bra.


Majsen börjar ju bli gammal då det är kanske inte är konstigtatt hon tappar lite i vikt.

Sockan ägnar ju dagarna åt att jogga runt hela tiden så han förbränner ju en hel del. Tidigare har han förmodligen levt ett tråkigare liv utan tjejer att jaga och utrymmen att göra det på. Jag hoppas att han helt enkelt motionerar hårt och därför inte går upp så mycket i vikt som jag önskar.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av marsvinsliv - 27 mars 2013 16:31

Jag har nog glömt att presentera Bella. Bebisarna har tagit mycket plats här hemma!! Bella är en hona som flyttade hit samtidigt som Becky.        Hon är en lugn och sansad dam. Bott ensam innan hon kom till Eragons. Ett riktigt gose marsv...

Av marsvinsliv - 14 februari 2013 17:50

Nu är dom små 3 v gamla. Dom går stadigt upp i vikt alla tre, bockar runt och busar i buren. Bilderna blir dåliga pga lite ljus och små grisar som absolut inte kan vara stilla i 2 sek!       Buspojken!       Blåöga med sin fantast...

Av marsvinsliv - 7 februari 2013 16:07


Nu är dom små 2 veckor gamla. Att sitta stilla mer än 1 sek går inte, och därmed är det hopplöst att ta bilder på dem!! Den enda vettiga bilden från i dag. Dom andra vägrade! Lilla krulltotten. Pälsen är bomulls mjuk och fluffig. Små virvlar på r...

Av marsvinsliv - 31 januari 2013 12:33

Nu har dom små blivit en vecka gamla. Mycket söta och svåra att motstå! Den ljusa tösen här är ordentligt pigg och framåt. Äter hö och suger/gnager på grönsakerna. Tror att hennes vänstra öga, det som det är brunt kring faktiskt är blått. Hon kom...

Av marsvinsliv - 28 januari 2013 11:34

Ny har Beckys bebisar kommit. I Torsdags slängde jag till marsvinen lite mat och gick upp och tog en dusch. När jag kom ner hade dom precis föds.   Becky har skött det hela utmärkt. Hon diar och tvättar dom som hon aldrig har gjort annat.    ...

Skapa flashcards