Alla inlägg under december 2012

Av marsvinsliv - 31 december 2012 12:05

Det  har varit ett tufft marsvinsår för mig.

Strax innan år 2012 började fick Vivan somna in. Våren som följde bestod av flertalet besök till blå stjärna med Siri och Garp. Dom blev bättre för att sedan bli sämre igen. Jag matade, medicinerade, vårdade och försökte. Men det gick inte bra.

Garp fick somna in. Min älskade pojke med blått öga.


Siri och Majsen bodde själva men jag märkte att aktvitetsnivån var låg i buren. Dom slutade prata och skrika efter mat.

Då flyttade Sockan och Lilly in på försommaren. Glädjen var stor men kortvarig.


Det var tydligt att Siri inte mådde bra. Hon hade ont och beslutet att det räckte för henne togs. Det var hårt och smärtsamt för mig. Jag hade kämpat länge och hon stod mitt hjärta nära, min lilla krulltott.

Trion med Sockan, Majsen och Lilly fungerade väl. Dom hade en skön sommar med massa gräs. Hösten kom och  vinten startade. 

Dom höll vikten dåligt och jag märkte att dom fått pälsätare. Efter behandling måde dom bra.


Började klickerträna dom vilket Sockan och Lilly tyckte var jätte rolig!


För ett par veckor sedan flyttade Bella och Becky in. En närmare presentation av dom ska komma!!

Nu är det livat i marsvinsfamiljen. Det är verkligen så at ju fler ju roligare har dom. Det grejas och fejas i marsvinshushållet. 

Sockan har fått en god vän i Bella då båda är orädda och gillar mat.Han har lärt henne att hänga över burkanten och skirika!!

Becky följer gärna med Sockan på äventyr på golvet, i övrigt tyr hon sig mycket till dom andra honorna och ligger nära dom och vilar.

Lilly har mognat och är inte längre "lill" flickan i hushållet. 

Gamla Majsen är 6 år gammal så då kan man väll inte förvänta sig att hon ska vara som när hon var 3 år. Vi får se hur länge hon orkar hänga med. Än är hon pigg och äter men lite tun i hullet. Hon tycker om att pyssla med Becky.


Det kommande året ska bli spännande. Ska försöka fortsätta med mitt klickertränade och bli bättre på det. Sommaren och gräset längtar vi mycket till. Ska försöka torka örter  och klöver till nästa års vinter. Har gjort det andra år och marsvinnen uppskattar det mycket!!


Gott nytt år alla marsvinsnördar!!

Av marsvinsliv - 14 december 2012 11:21

Nu snart smäller det!!! Det är på söndag 16/12 dags för Eragons julbazar!


Jag har hjälpt till att packat både julkort och satt på etiketter på både det ena och andra. Det är så otroligt mycket fina saker som finns på bazaren sådetta får ni inte missa!!


Men vad är detta då??

 


Massa klet??? 

Japp, jag håller på och tillverkar riktigt fin tasssalva till marsvin och detta är bla innehåller förutom oliv och rapsolja. Receptet hård provats på marsvin och mina vänner och fått godkännt.


 


Sådana här små stift är det med tasssalva som jag har gjort. 

2 olika sorter kommer att finnas att köpa på bazaren. Ett hårdare stift med olivolja, karnaubvax, sheasmör och bivax samt ett mjukare stift med rapsolja, sheasmör och bivax.


Stiften går även fint att använda som läppbalsam för människor. 



Ovido - Quiz & Flashcards