Direktlänk till inlägg 7 september 2010

Att bli gammal

Av marsvinsliv - 7 september 2010 09:05

Garp börjar bli gammal och det hugger i mitt hjärta för jag har aldrig sett det så tydligt på ett marsvin förut.

Mina tidigare grisar har varit väldigt pigga och sen blivit akut sjuka vid hög ålder och det har inte funnits så mycket att göra för dom.


Garp hör dåligt och sover väldigt mycket och hårt.

Flera gånger har jag trott att han har dött för att han inte rör sig när jag kommer fram till han men när man petar på han så tittar han nyvaket på en och skuttar upp.

I bland verkar han inte höra ordentligt ens när dom andra larmar att det är matdags utan ligger kvar och sover som en stock och då får man peta på han vilket resulterar i att han glatt rusar fram mot maten och ska äta.


Han håller vikten och rör sig fint så förutom att han sover och verkar höra dåligt så går det ingen större nöd på han då är det värre med mig som varje dag känner lite sorg när jag tittar på han och flera ggr per dag tror att han har dött.


Jag har märkt att jag tar upp han oftare än vanligt för att krama han och som vanligt tycker han det är mysigt i 3 min sen vill han inte sitta stilla längre utan börjar flaxa runt!!


Jag hoppas att han kommer må bra länge till och bli ett mycket gammalt marsvin som mina andra har blivit, då jag har blivit bortskämd med att marsvin blir upp mot 8 år och Garp blir ju bara 5 i december.

 
 
Ingen bild

Flemming

7 september 2010 19:12

Glöm nu inte vad du skrev om Garp…
”När jag tar upp honom så slappnar han av som en trasdocka”
Garp känner sig helt enkelt trygg hemma hos dig och därför sover han djupt och behagligt!
Var stolt över faktumet för det är tydligen inte många grisar som sover med slutna ögon.

Flemming


Länken här under går till en som har samma "problem" med sin gris!


http://marsvin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f980c6e4-f03d-4201-a009-0a36e50f45d2&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

 
Ingrid

Ingrid

10 september 2010 19:24

Jag känner precis igen det där hos min Nolte. Han fyllde nyss 5. Precis som Garp sover han mycket och hårt, vissa dagar rör han sig knappt ur fläcken, bara sover och sover. Och jag upplever precis det där med hörseln också. Men så vissa dagar är han väldigt pigg och alert, och då verkar det inte vara fel på hörseln heller. Märkligt det där.

Men visst är det så att blir en tydlig påminnelse om att ens älskling inte kommer finnas för evigt. Det är tungt. Men gör också att man ser till att sätta värde på de dagarna som är kvar.

http://www.blandmolnen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av marsvinsliv - 27 mars 2013 16:31

Jag har nog glömt att presentera Bella. Bebisarna har tagit mycket plats här hemma!! Bella är en hona som flyttade hit samtidigt som Becky.        Hon är en lugn och sansad dam. Bott ensam innan hon kom till Eragons. Ett riktigt gose marsv...

Av marsvinsliv - 14 februari 2013 17:50

Nu är dom små 3 v gamla. Dom går stadigt upp i vikt alla tre, bockar runt och busar i buren. Bilderna blir dåliga pga lite ljus och små grisar som absolut inte kan vara stilla i 2 sek!       Buspojken!       Blåöga med sin fantast...

Av marsvinsliv - 7 februari 2013 16:07


Nu är dom små 2 veckor gamla. Att sitta stilla mer än 1 sek går inte, och därmed är det hopplöst att ta bilder på dem!! Den enda vettiga bilden från i dag. Dom andra vägrade! Lilla krulltotten. Pälsen är bomulls mjuk och fluffig. Små virvlar på r...

Av marsvinsliv - 31 januari 2013 12:33

Nu har dom små blivit en vecka gamla. Mycket söta och svåra att motstå! Den ljusa tösen här är ordentligt pigg och framåt. Äter hö och suger/gnager på grönsakerna. Tror att hennes vänstra öga, det som det är brunt kring faktiskt är blått. Hon kom...

Av marsvinsliv - 28 januari 2013 11:34

Ny har Beckys bebisar kommit. I Torsdags slängde jag till marsvinen lite mat och gick upp och tog en dusch. När jag kom ner hade dom precis föds.   Becky har skött det hela utmärkt. Hon diar och tvättar dom som hon aldrig har gjort annat.    ...

Ovido - Quiz & Flashcards