Alla inlägg den 4 augusti 2010

Av marsvinsliv - 4 augusti 2010 09:17

Det var så trevligt i går och Bo Runsten var super att lyssna på!!

Det märktes att han hade empati och var en ödmjuk man som verkligen gillar sitt yrke.

Nått som jag tyckte var väldigt intressant var när han patade om c vitamin och tillförsel av c vitamin, då diskutionen om det alltid kommer pågå i marsvinsvärden.

Hans rekomendationer var att man skulle ge det i vattnet trots att det innom 24h har minskat med 50 % för att han verkade tycka att det ändå var det säkraste sättet att ge c vitamin till marsvin.

Om man gav rikligt med hö och även c vitamin i vattnet på morgonen utan att ge grönsaker  som dom kan släcka törsen med i stället och sen ge grönsaker på kvällen så säkerställde man enligt han på det enklaste sättet att dom får i sig tillräckligt med c vitamin.

Om man följde hans rekomenderade dos på 1/5 brustablett i 1 l vatten så säkerställde man att marsvinen fick i sig 10-15 mg c vitamin vilket var dagsbehovet för en frisk vuxen icke diande el dräktigt marsvin men att risken för

att få för mycket av det stenbildande oxalat inte fans då.


Jag undrar vad mina grisar ska säga om dessa nya rutiner... inga grönsaker på morgonen!!!

Men jag blev lite skrämd när han pratade om att det faktiskt kan vara så att dom får en svag brist på c vitamin även om man ger mycket grönsaker med vitaminet i mycket pga att jag har vänner som är väldigt noga med sina marsvin har fått dessa problem så nu ska jag skutta i väg till affären och köpa brustabletter!


Ovido - Quiz & Flashcards