Direktlänk till inlägg 3 april 2012

Siri och urinvägsproblemen

Av marsvinsliv - 3 april 2012 13:24

Jag upptäckte ju i början av februari att Siri hade problem med sitt kissande. Hon pep, kissade blod och hade täta trängningar.

Den 10 februari var vi på blåstjärna. Där såg man att Siri hade något man kallar segment i urinblåsan. Detta är en blandning av kalk och celler. Hon kom hem med smärtstillande och antibiotika.


Efter 2 v var vi på återbesök och man kunde då på ultraljudet se att segmentet var borta men att hon hade en förkalkning som satt fast i urinblåsans vägg. Dvs ingen lös urinsten. Detta var inget som man kunde operera utan jag fick med mer smärtstillande till henne att använda vid behov. Hon var då fortfarande bekymrad när hon kissade, hade täta trängningar men var helt klart piggare. Dock inte så pigg så att jag kände mig nöjd.


Jag fick rekomentationer av marsvinsbekantar att försöka ge alternativa mediciner då många hade fått goda resultat av det. Jag kände mig tveksam eftersom jag är utbildad innom skolmedicin och det känndes lite hokuspokus. Men beslöt mig för att prova ändå.


Sagt och gjort, jag läste på mig på http://www.blandmolnen.se/om-urinsten/ och beställde. Tyvärr tog det lång tid innan beställningen kom och jag började känna att det inte var etiskt försvarsbart att hålla henne vid liv i väntan på nått som jag inte viste när det skulle komma el om det ens skulle hjälpa.


Jag ringde i början av mars och grät en skvätt för Irene på Eragons då allt kändes så hopplöst, Siri rasade i vikt. Irene kände en tjej, Erika, som hade pillerna hemma till sina marsvin och jag kunde samma dag börja ge dom till Siri.


Nu börjar den riktiga sagan. Inom bara ett par dagar blev Siri markant piggare och hon är i dagsläget efter ca 1månads medicinering helt symptomfri. Hon är precis som sig själv och ökar stadigt i vikt. Om det är tabletterna el om det är tiden som har gjort nytta vågar jag inte svära på. Men att hon blev så tydligt bättre så snabbt när jag började med tabletterna att det borde vara dom som gjort så stor nytta.


Vad är det så jag har gett henne???

Hon får Allrodin-UTI Kn, Eurologist och Lysium. I början fick hon även Shilintong som jag fått av Erika men tyvärr strulade min egna beställning av det så mycket så jag fick aldrig några nya tabletter. 


Tabletterna är beställda från

Allrodin-UTI Kn – http://www.tiershop.de/ 
Eurologist och Lysium – http://www.petherbs.co.uk 


Jag är så glad över att min lilla gris mår så mycket bättre. Jag är så tacksam för det arbetet Ingrid (http://www.blandmolnen.se/ ) har gjort för hjälpa sin Nolte och som jag nu kunde ta del av för att hjälpa Siri.



 
 
Ingen bild

mirjam

3 april 2012 14:40

det var roligt att höra att Siri kan gå en glad vår tillmötes! När jag beställde från petherbs då var de supersnabba i leveransen.

 
Ingen bild

Jennie

3 april 2012 16:27

Vad skönt att hon mår bättre! Hokus Pokus är bra när det funkar :). härligt att det kommit fantastiska grejer för marsvinen som ökar deras livskvalitet!

 
Ingen bild

Anna med Doris, Daisy, Hedvig och Alvin

3 april 2012 16:39

Hej!
Jag har precis samma historia med min Doris. Hon har en urinsten som sitter fast i urinblåsan, fick MEtacam dagligen. Fick sedan Eurologist, Lysium och Allrodin av mig på eget bevåg. På torsdag är det återbesök med ny rtg, hon äter inte längre smärtstillande, klarar sig utan!!!
http://ietthornavvardagsrummet.blogspot.se/

 
Marie

Marie

3 april 2012 18:52

Underbar läsning Mikaela! :-D

http://dumlekola.bloggagratis.se

 
Ingrid

Ingrid

7 april 2012 14:20

Så fantastiskt att läsa! Jag blir så otroligt glad! Heja dig och Siri! Tänk att det Nolte och jag kämpade oss igenom skulle komma att hjälpa så många andra, det var precis det jag ville!

http://www.blandmolnen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av marsvinsliv - 27 mars 2013 16:31

Jag har nog glömt att presentera Bella. Bebisarna har tagit mycket plats här hemma!! Bella är en hona som flyttade hit samtidigt som Becky.        Hon är en lugn och sansad dam. Bott ensam innan hon kom till Eragons. Ett riktigt gose marsv...

Av marsvinsliv - 14 februari 2013 17:50

Nu är dom små 3 v gamla. Dom går stadigt upp i vikt alla tre, bockar runt och busar i buren. Bilderna blir dåliga pga lite ljus och små grisar som absolut inte kan vara stilla i 2 sek!       Buspojken!       Blåöga med sin fantast...

Av marsvinsliv - 7 februari 2013 16:07


Nu är dom små 2 veckor gamla. Att sitta stilla mer än 1 sek går inte, och därmed är det hopplöst att ta bilder på dem!! Den enda vettiga bilden från i dag. Dom andra vägrade! Lilla krulltotten. Pälsen är bomulls mjuk och fluffig. Små virvlar på r...

Av marsvinsliv - 31 januari 2013 12:33

Nu har dom små blivit en vecka gamla. Mycket söta och svåra att motstå! Den ljusa tösen här är ordentligt pigg och framåt. Äter hö och suger/gnager på grönsakerna. Tror att hennes vänstra öga, det som det är brunt kring faktiskt är blått. Hon kom...

Av marsvinsliv - 28 januari 2013 11:34

Ny har Beckys bebisar kommit. I Torsdags slängde jag till marsvinen lite mat och gick upp och tog en dusch. När jag kom ner hade dom precis föds.   Becky har skött det hela utmärkt. Hon diar och tvättar dom som hon aldrig har gjort annat.    ...

Ovido - Quiz & Flashcards