Alla inlägg den 28 juli 2012

Av marsvinsliv - 28 juli 2012 10:41

Har en gul växt på min vall som jag trott var gul lusern. Den plocker jag i bland i hop med annat och matar marsvinen med. Dom har ätit den med god aptit.

 

Men efter lite sökande på nätet verkar det som att det även kan vara en växt som heter Gulvial. Jag är nu förvirrad. Tydligen ska lusern inte ha några klängen, vilket min växt har som ni ser på bilden nedan samt ovanför. Dom små tunna spiral formade trådarna ssom griper tag  både i det ena och andra. Gulvial ska dock enligt vissa sidor på nätet ha klängen.

 

 Hur vida gulvial är ätbart för marsvin el ej har jag inte hittat. Men dom har ju överlevt hitils och då har dom fått det  lite då och då i tron att det varit lucern. Vilket det kanske faktiskt är för informationen på nätet säger olika. Jag är mest förvirrad!


Nån som är bra på växter och vet??


Ovido - Quiz & Flashcards