Alla inlägg under maj 2010

Av marsvinsliv - 12 maj 2010 17:21

  

Av marsvinsliv - 10 maj 2010 15:39

Frågan ställdes till mig i går utav en bekant med ett hårt tonfall och en min som om jag hade berättat att jag brukar slicka på allmäna toastolar när hon hörde att jag har marsvin hemma!

När jag försynt sa att det var 4 st trodde jag hon skulle svimma...


När jag kom hem på kvällen fick jag dock svaret på "vad jag har dom till" för när jag tog upp nycklarna för att öppna min ytter dörr hörde jag redan på utsidan hur marsvinen började skrika, när jag väl kom in så tog dom i från tårna i sin välkommenhemmatte sång.

När jag  kom in i köket stod 4 små sötnosar på led och studsade av upphetsning för att jag kom hem, Vivan tog ett extra varv runt buren i full fart och Garp ruskade frenetiskt på sig och små bockade.

När jag tar upp Siri kurar hon i hop sig i min nacke och tjatar som bara hon kan göra, undra vad hon berättar för mig??

Med andra handen  lyfter jag upp Garp och han gör som vanligt när man lyfter honom,  han slappnar av i hela kroppen och blir som en varm trasdocka, han får en puss på sin rosa näsa och tjocka läppar innan han och Siri får återvända till tjejerna.

Hela gänget springer då till andra änden av hagen där kylskåpet står och vänder sig sen om och stirrar på mig, mat???

Klart dom får kvällsgodis!!

ja, jag vet vad jag har dom till i alla fall...dom ger mig en stor glädje, berikar mitt liv med sina personligheter och får mig att skratta nästan varje dag åt deras galna påhitt!

Av marsvinsliv - 9 maj 2010 11:58

Mycket suddig bild på Siri men jag lyckas aldrig fånga henne bra när hon ligger med benen helt bakom sig!

Hur kan man sova så här!!??  

Av marsvinsliv - 9 maj 2010 11:19

Ibland bestämer dom sig i alla fall att bara ligga brevid varandra!!  

Av marsvinsliv - 7 maj 2010 18:39

Efter bara 2,5 h sömn i natt och en hel dag på jobbet som avslutades med att jag blev skallad i stallet av en häst är mitt humör inte på topp.

Plockade i alla fall gräs och kvistar till grisarna som dom skulle få i kväll.


När jag sen kom hem för en liten stund sen så ställdes mitt dåliga humör i lite perspektiv.... 10 st marsvin har under senaste veckan hittats utomhus där dom har blivit dumpade av sina ägare.... vad är det då i jämförelse att ha sovit dåligt en natt och ha lite ont i huvudet efter att ha fått stryk av en häst... det är värre att bli utslängd och kasserad utav den som ska ta hand  om och ansvara för en, mycket värre faktiskt.

Varför gör folk så???



Av marsvinsliv - 6 maj 2010 22:57

I dag var det veckostädning av marsvinen.

På programet stod kloklippning, örontvätt och tass smörjning.

Alla mina djur har sina små olika skavanker, Siri har som många teddy smutsiga öron och torra tassar så det kräver lite extra vård hos henne, Garp har jobbiga klor som behövs klippas lite oftare än dom andras och Vivan och Majsen får förhårdnader under sina tassar som man alltid måste sköta om så att det inte stör dom el blir sår.

Tjejerna är alltid snälla och det går fort... men Garp har en del bestämda åsikter om det där med kloklippning vilket innebär att man måste ta paus hela tiden och klia han i öronen som muta för att han ska sitta stilla.



Av marsvinsliv - 3 maj 2010 17:00

Marsvin är rätt lättroade..

Det absolut enklaste och roligaste mina marsvin vet är när jag möblerar om och byter ut deras hus!!

Dom kan då ägna låååång tid åt att undersöka, provligga, klättra och smaka på allt det nya som har hänt.

Jag har ett antal olika gömställen/ hus åt dom men jag använder inte alla samtidigt så när det kommer ett hus dom inte har sett på ett par veckor så är det jätte kul tycker dom!

Jag har

  • Tunlar(avloppsrör köpta på byggvaruhus)
  • Egenbyggda trähus
  • Skokartonger
  • Tunlar sydda av hundfiltar från IKEA
  • Bäddar köpta från Eragons
  • Sophinkar i plast(fyller dom med handukar mm som dom kan bädda med)
Ovido - Quiz & Flashcards